کشاورزی هوشمند و نقش زنان

کشاورزی هوشمند و نقش زنان

کشاورزی هوشمند و نقش زنان

کشاورزی هوشمند اقلیم (CSA) :

تنها راه رو به جلو برای امنیت غذایی و تغذیه و انعطاف پذیری سیاره است. اما ما باید مطمئن شویم که سیاست‌ها، فن‌آوری‌ها و ابزارهای کشاورزی هوشمند و نقش زنان با آب و هوا برای زنانی که علیرغم اینکه درصد قابل توجهی از کشاورزان جهان هستند، با شکاف‌های عمده‌ای در بهره‌برداری از مزایای ارائه شده توسط CSA مواجه هستند، نیز کار می‌کنند.

طی سال‌ها، بانک جهانی سخت تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی و مواد غذایی با فوریت بحران آب‌وهوایی مطابقت دارد. پروژه های کشاورزی نیز عمدتاً شامل زنان و نقش های عظیم آنها در بخش روستایی می شود در حوزه کشاورزی هوشمند و نقش زنان . فائو ( fao ) تخمین می زند که زنان 43 درصد از نیروی کار کشاورزی در جهان را تشکیل می دهند. این رقم در کشورهای کمتر توسعه یافته به بیش از 60 درصد می رسد.

کشاورزی هوشمند و نقش زنان به ویژه در شرایطی که مهاجرت مردان و جوانان ناشی از اقلیم وجود دارد، افزایش مسئولیت ها و بار کاری را تجربه می کنند. به عنوان مثال، به دلیل نوسانات محصول و مسافت طولانی تر برای سفر برای سوخت، علوفه و آب برای دام های خود، بار کار برای زنان در خانوارهای کشاورز دیم در ماهاراشترا، هند افزایش یافت. زنان همچنین ممکن است به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است حجم کاری آنها افزایش یابد، در اتخاذ شیوه های سازگارانه جدید در کشاورزی هوشمند و نقش زنان مردد باشند.

اطمینان از دسترسی عادلانه به فن آوری هایی که بار زنان را کاهش می دهد و بهره وری آنها را افزایش می دهد ضروری است و در برخی موارد می تواند منجر به افزایش تنوع محصولات، بهبود تغذیه خانوار شود.

کشاورزی هوشمند و مشکلات زنان

کشاورزی هوشمند و مشکلات زنان

زنان برای فعالیت های کشاورزی هوشمند در سراسر جهان دسترسی کمتری به فناوری، اطلاعات، منابع و منابع مالی دارند. هزینه شکاف بهره وری جنسیتی در کشاورزی ، نابرابری در دسترسی و کنترل منابع تولیدی و مالی – مانع از بهره وری کشاورزی می شود، امنیت غذایی را کاهش می دهد و میلیون ها نفر را برای کشورها هزینه می کند.

  • به عنوان مثال، زنان سازمان ملل تخمین می زند که شکاف بهره وری جنسیتی در کشاورزی 100 میلیون دلار در مالاوی، 105 میلیون دلار در تانزانیا و 57 میلیون دلار در اوگاندا است.
  • سیاست گذاران هنوز همیشه این ارتباطات را برقرار نمی کنند. یک تحلیل اخیر از کمک‌های تعیین‌شده ملی (NDCs) ارائه‌شده قبل از اکتبر 2021 نشان داد که تنها 43 کشور (22٪) به جنسیت در رابطه با اقدامات سازگاری کشاورزی یا کاهش پرداختند. در مجموع 48 NDC توسط کشورهای آفریقایی ارائه شد و تنها 23 مورد شامل اشاره به جنسیت در رابطه با کشاورزی بود.

 

  • ما باید همچنان به یافتن راه‌های بیشتری برای حمایت از فعالیت‌های کشاورزی هوشمند و نقش زنان بپردازیم که بر شکاف جنسیتی در بهره‌وری غلبه کرده و برابری جنسیتی را به نفع جوامع و جامعه ترویج می‌کند، در حالی که نقش مهم کشاورزی هوشمند و نقش زنان در کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی را نیز درک می‌کنیم.
  • ما باید به یافتن راه‌های بیشتر برای حمایت از فعالیت‌های کشاورزی زنان ادامه دهیم که بر شکاف جنسیتی در بهره‌وری غلبه کند و برابری جنسیتی را به نفع جوامع و جامعه ارتقا دهد، در حالی که نقش حیاتی زنان در کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی را نیز درک کنیم. “
  • در نپال، تعداد زیادی از مهاجرت مردان از جوامع روستایی به طور قابل توجهی مسئولیت زنان در کشاورزی (کشاورزی هوشمند و نقش زنان) را تشدید می کند. زنان با مشارکت خود در کشاورزی بیش از حد تحت فشار هستند و به طور فزاینده ای تصمیمات کشاورزی را می گیرند که به طور سنتی مسئولیت مردان بود. اما خبر خوب این است که راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای زنان مفید باشد. نصب و راه اندازی سیستم های آبیاری مبتنی بر خورشید به زنان برای کشت محصولات با ارزش و کسب درآمد بیشتر کمک کرده است. با جایگزینی آبیاری دستی به جای آبیاری مکانیکی، بار کاری زنان تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • محصول کتاب کشاورزی هوشمند

کشاورزی هوشمند و نقش زن

کشاورزی هوشمند و نقش زن

  • به عنوان مثال، در سنگال، پروژه ای به ایجاد یک شرکت خرد پودر بائوباب(پودر میوه ارگانیک بائوباب از شرکت میوه بائوباب در سنگال تهیه می شود. این یک غذای فوق العاده با بیش از 50 درصد فیبر و یک پری بیوتیک است. سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که آن را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی روزانه تبدیل می‌کند و فاقد گلوتن و فاقد مواد شیمیایی و نگهدارنده است.) توسط زنان کمک کرده است. زنان در جامعه محلی در زمینه پردازش میوه و مدیریت مالی آموزش دیدند، در حالی که فعالیت های احیای محیطی مانند افزایش پوشش گیاهی و استفاده از درختان بومی معرفی شدند. این پروژه اکنون دسترسی و کنترل زنان را بر منابع جنگلی افزایش داده است. درآمد از طریق فروش پودر میوه افزایش یافته است و زنان در تصمیم گیری های جامعه در مورد مدیریت درخت از جمله از طریق کنترل گروهی زنان بر وجوه مورد استفاده برای بهبود جامعه مشارکت می کنند.
  • یکی از پروژه‌های نوآورانه‌تر تسریع تأثیر تحقیقات آب و هوایی CGIAR برای آفریقا است که بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه کشاورزی هوشمند اقلیمی می‌تواند به انعطاف‌پذیری و توانمندسازی زنان در زمینه تغییرات آب و هوایی کمک کند.

به عنوان بخشی از اجرای پروژه، AICCRA یک چارچوب “کشاورزی هوشمند جنسیتی” را برای برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی CSA پاسخگو به جنسیت ایجاد کرد. این شامل تجزیه و تحلیل شکاف جنسیتی، شناسایی و اولویت‌بندی CSA پاسخگو به جنسیت، مدل‌های اجرای مشارکتی و مشاوره‌ای و همچنین خدمات اطلاعات آب و هوایی با هدف جنسیتی و رویکردهای زنجیره ارزش است.

شاخص‌های هوشمند جنسیتی

شاخص‌های هوشمند جنسیتی :

نتایج جنسیت را در پنج حوزه اصلی اندازه‌گیری می‌کنند تا میزان توانمندسازی جنسیتی را بر اساس نمایه جنسیتی کشاورزی هوشمند و نقش زنان با آب و هوا  و شاخص توانمندسازی جنسیتی اندازه‌گیری کنند:

1) دسترسی و کنترل فناوری‌های CSA، ورودی‌های مزرعه، داراییهای شخصی

2) افزایش تولید

3) دسترسی به خدمات اطلاعات آب و هوا

4) دسترسی به اعتبار

5) کاهش حجم کار، و اینکه چگونه این موارد بر مشارکت زنان در تصمیم گیری در سطوح خانواده و جامعه تأثیر می گذارد.

کشاورزی هوشمند و نقش زنان در روز جهانی زن، AICCRA از این فرصت استفاده می‌کند تا جاه‌طلبی‌های خود را برای دستیابی به اهداف سیستم غذایی برای تغذیه جهان به روشی مثبت آب و هوا تجدید کند تا اطمینان حاصل کند که ابزارهایی که در اختیار دارد برای تعداد زیادی از افرادی که در کشاورزی کار می‌کنند نیز کار می‌کنند.


محصولات شرکت دانش بنیان پرتوتاپ رایان

برای دریافت اطلاعات بیشتر وارد شوید و فرم های زیر را تکمیل بفرمایید

مشاوره

ورود بیشتر بدانید

آموزش

ورود بیشتر بدانید

اشتراک گذاری / مقالات و اخبار دیگر