اولین همایش نباتات گرمسیری و خرما در اتاق بازرگانی هرمزگان

برای نخستین بار و‌با ابتکار اتاق بازرگانی هرمزگان همایش نباتات گرمسیری و خرما در ۱۴و ۱۵ اسفندماه سال جاری در بندرعباس برگزار شد.

photo 5999354084949344899 y

شرایط اقلیمی گرم و مرطوب در استان‌های جنوبی کشور قابلیت رشد و تولید نباتات گرمسیری را فراهم کرده است و علی‌رغم این پتانسیل متاسفانه هر ساله شاهد واردات مقادیر قابل توجهی میوه‌های گرمسیری بخصوص موز هستیم، این استعداد نه تنها برای میوه‌های گرمسیری بلکه تمامی نباتات صنعتی و دارویی که در این اقلیم قابلیت رشد و نمو دارند فراهم هست و این موضوع وجه تمایز استان هرمزگان و برخی استان‌های حاشیه خلیج فارس نسبت به سایر مناطق کشور می‌باشد و می‌تواند ضمن تامین بخش زیادی از نیاز کشور به محصولات حرکت اقتصادی را به سوی چشم‌انداز حضور در بازار‌های جهانی و آینده‌ای بهتر از آنچه که هست در رونق بخش کشاورزی و درآمد خانوار ساکن در این خطه را بوجود آورد.
گردهم آمدن محققین و تولیدکنندگان و بازرگانان و سرمایه‌گذاران برای بررسی این استعداد و روشن نمودن چالش‌های پیش روی توسعه و نیز تعیین وظایف و پیش‌رانها برای حرکت به سوی تکمیل زنجیره کامل از این محصولات از تولید و فرآوری تا بازار هدف رویدادی است که درهمایش نباتات گرمسیری و خرما پیگیری می‌شود و امید داریم این اتفاق مهم بتواند شبکه فعالی بین حلقه‌های مهم تولید و تحقیق و بازار ایجاد نماید.

photo 5999354084949344900 y

در این رویداد مدیر عامل محترم شرکت پرتو تاپ رایان دکتر حمید بهنگار، در حوزه هوشمند سازی نخیلات با تکیه بر فناوری های نوین کارگاهی را برگزار نمودندکه مورد استقبال باغداران و کشاورزان استان قرار گرفت. سامانه هوشمند باغداری رهبان در این جلسه با رویکرد تخصصی نخل و خرما مورد توجه مسئولین استانی و محققین و متخصصین استان قرار گرفت.

photo 5994784325645747012 y
فقط در سال گذشته 13 هزار هکتار درختان خرما در اثر سرخرطومی حنایی از بین رفته است

 

فناوری های نوین کشاورزی و کشاورزی هوشمند می تواند اثر بسیار موثری در تولید خرمای مرغوب در کشور بگذارد. استفاده از فناوری های نوین دست خرماکاران را برای مقابله با آفات بازتر می کند و ابزارهای پیشرفته ای را برای مقابله با آفات و پیش آگاهی ارائه می نماید. همچنین پیش آگاهی گرمازدگی گیاهان و بررسی دقیق نیاز آبی از مسائل دیگر مطرح شده آقای دکتر بهنگار در این نشست بود.

ایشان اعلام کردند، سال گذشته فقط بر اثر سرخزطومی حنایی 13 هزار هکتار باغات خرما را در استان هرمزگان از دست دادیم که این باید زنگ خطری برای خرماکاران هزمزگانی باشد.

photo 5999354084949344901 m

 

 

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.