انواع آبزی پروری هوشمند

انواع آبزی پروری هوشمند

انواع آبزی پروری

آبزی پروری هوشمند نیز همانند کشاورزی هوشمند انواع مختلفی دارد و بر اساس عوامل مختلفی می شود آنها را دسته بندی کرد. در انواع آبزی پروری می توان به آبزی پروری براساس ویژگی های هیدروبیولوژیکی، تکنیک های خاص عملیاتی و … اشاره کرد. در ادامه با انواع آبزی پروری و انواع آبزی پروری هوشمند آشنا می شویم.

 

Mariculture ( کشاورزی دریایی )

یکی از انواع آبزی پروری، کشاورزی دریایی است با استفاده از آب دریا است. این کار را می‌توان در کنار اقیانوس، با قسمتی از اقیانوس انجام داد یا در حوضچه‌هایی جدا از اقیانوس، اما حاوی آب دریا باشد. ارگانیسم های پرورش یافته در اینجا از نرم تنان گرفته تا غذاهای دریایی مانند میگو و سایر صدف ها و حتی جلبک دریایی را شامل می شود.

رشد گیاهانی مانند جلبک دریایی نیز بخشی از آبزی پروری است. این گونه های گیاهی و جانوری دریایی کاربردهای زیادی در صنایع تولیدی مانند لوازم آرایشی و جواهرات دارند که در آن از کلاژن جلبک دریایی برای ساخت کرم های صورت استفاده می شود. مرواریدها را از نرم تنان می چینند و به اقلام مد تبدیل می کنند.

پرورش ماهی

Fish Farming ( پرورش ماهی )

پرورش ماهی رایج ترین نوع هوشمند سازی آبزی پروری است. این فعالیت شامل پرورش انتخابی ماهی، چه در آب شیرین یا آب دریا، با هدف تولید یک منبع غذایی برای مصرف است. پرورش ماهی بسیار مورد بهره برداری قرار می گیرد زیرا امکان تولید یک منبع ارزان پروتئین را فراهم می کند.

علاوه بر این، پرورش ماهی نسبت به سایر انواع پرورش آسان‌تر است، زیرا ماهی‌ها نیاز به مراقبت های شدید ندارند، بلکه فقط به غذا و شرایط آب مناسب و همچنین دما نیاز دارند. این فرآیند همچنین فضای کمی برای پرورش نیاز دارد زیرا اندازه استخرهای مورد نیاز برای رشد برخی گونه های ماهی مانند تیلاپیا بسیار کوچکتر از فضای مورد نیاز برای رشد همان مقدار پروتئین از گاو گوشتی است.

پرورش جلبک

Algaculture ( پرورش جلبک )

جلبک‌پروری نوعی از آبزی پروری است که شامل کشت جلبک می‌شود. جلبک ها موجودات میکروبی هستند که خصوصیات حیوانی و گیاهی مشترک دارند. آنها گاهی مانند سایر میکروب ها متحرک هستند، اما همچنین حاوی کلروپلاست هایی هستند که آنها را سبز می کند و به آنها اجازه می دهد درست مانند گیاهان سبز فتوسنتز کنند. با این حال، برای امکان سنجی اقتصادی، آنها باید در تعداد زیادی رشد و برداشت شوند. جلبک ها در بازارهای امروزی کاربردهای زیادی پیدا می کنند. شرکت Exxon Mobile در توسعه آنها به عنوان یک منبع جدید انرژی گام برداشته است.

سازی آبزی پروری

Integrated Multi-Trophic Aquaculture(IMTA) ( یکپارچه سازی آبزی پروری )

IMTA یک سیستم پیشرفته از آبزی پروری است که در آن سطوح مختلف تغذیه ای در سیستم مخلوط می شوند تا نیازهای تغذیه ای متفاوتی را برای یکدیگر فراهم کنند. قابل ذکر است، این یک سیستم کارآمد است زیرا سعی می کند از سیستم اکولوژیکی موجود در زیستگاه طبیعی تقلید کند. IMTA از این انتقال بین گرمسیری منابع برای اطمینان از حداکثر استفاده از منابع با استفاده از ضایعات موجودات بزرگتر به عنوان منابع غذایی برای موجودات کوچکتر استفاده می کند. این عمل تضمین می‌کند که مواد مغذی بازیافت می‌شوند، به این معنی که این فرآیند ضایعات کمتری دارد و محصولات بیشتری تولید می‌کند.

فرهنگ حوضچه داخلی

Inland Pond Culture ( فرهنگ حوضچه داخلی )

این فرایند معمولا شامل حوضچه‌های مصنوعی داخلی با وسعت حدود 20 هکتار و عمق آن حدود 1.5 تا 2.5 متر است که در حوزه توسعه پایدار آبزی پروری قرار دارد. مشاهده سیستم های هوادهی متصل به حوضچه برای ورود هوا به حوضچه ها معمول است. این امر باعث افزایش تامین اکسیژن و همچنین کاهش تشکیل یخ در فصل زمستان می شود.

در چین، بیش از 75 درصد از ماهی های آب شیرین پرورشی در استخرهای ساخته شده تولید می شوند و تقریباً تمام گربه ماهی های پرورشی در استخرهای ایالات متحده پرورش می یابند.

 سیستم های چرخشی آبزی پروری هوشمند

Recirculating Systems ( سیستم های چرخشی آبزی پروری )

نوع دیگری از آبزی پروری و  فرآوری هوشمند آبزیان ، شامل مجموعه ای بسته از اتاقک ها (واحد) است که در آن ماهی در یکی و تصفیه آب در دیگری نگهداری می شود. این به شدت به منبع تغذیه وابسته است، زیرا آب باید دائماً از طریق اتاقک ماهی پمپاژ شود. با عبور آب از داخل محفظه تصفیه، ذرات معلق فیلتر شده و هوا وارد آن می شود. این سیستم بسته شوری، دما، اکسیژن و هر چیزی که می تواند به ماهی آسیب برساند را کنترل می کند.

این یک سیستم سازگار با محیط زیست است زیرا آب جدید بسیار کمی برای جایگزینی آبی که تبخیر شده است وارد می شود. باقی مانده از فیلترها نیز به شیوه ای مسئولانه دفع می شود.

سیستم های باز آغل و قفس

 Open-net pen and Cage Systems ( سیستم های باز آغل و قفس )

سیستم‌های باز آغل و قفس نوع دیگری از مدیریت هوشمند مزرعه آبزی پروری هوشمند هستند. اغلب در ساحل و در دریاچه‌های آب شیرین یافت می‌شوند. قفس های توری بین 1.5 تا 18.5 متر مکعب  در آب با ماهی ها داخل آن نصب می شود. با غلظت بالای ماهی در محل پرورش، ضایعات، مواد شیمیایی، انگل ها و بیماری ها اغلب در محیط های آبی فوری مبادله می شوند. ماهی ها همچنین حیوانات شکارچی (ماهی های بزرگتر) را که اغلب در تورها گیر می کنند، جذب می کنند. این سیستم از آب عمومی استفاده می کند. بنابراین، مقررات زیست محیطی و برخی از پروتکل های مجوز باید رعایت شود.

Flow-through. Raceway

Flow-through / Raceway

این یک سیستم ساخته شده از واحدهای طولانی است که حاوی ماهی است. واحدها دارای ایستگاه های تغذیه متصل به آنها هستند. آب از آب جاری منحرف می شود و به واحدهای مسیری که در پایین دست جریان دارد، تغذیه می شود. در انتهای واحد، زباله ها جمع آوری و دفع می شوند. مسیرهای مسابقه برای پرورش ماهی قزل آلا رایج است.

ما در پرتوتاپ رایان به عنوان پیشرو صنعت کشاورزی هوشمند در ایران در آبزی پروری هوشمند بهترین و مطلوب ترین خدمات را ارائه می دهد و در تمامی مراحل کسب و کار شما، همراهتان خواهد بود.


محصولات شرکت دانش بنیان پرتوتاپ رایان

برای دریافت اطلاعات بیشتر وارد شوید و فرم های زیر را تکمیل بفرمایید

مشاوره

ورود بیشتر بدانید

آموزش

ورود بیشتر بدانید

اشتراک گذاری / مقالات و اخبار دیگر